keskiviikko 8. huhtikuuta 2009

Kommissarier, fjäderfän och lite glasskärvor

De senaste dagarna har gått i djurrättsaktivismens tecken. För det första har vi den Episka Glasskärveskandalen, som även i Finland har föranlett en hel mängd konspirationsteorier, lösa spekulationer och märkliga uttalanden, varav jag tänkt återge de mest underhållande:

  • Lea Lastikka från Fjäderfäförbundet (jag vill åtminstone tro att Siipikarjaliitto heter så på svenska, ovanligt fin allitteration) påstår att radikala djurrättsaktivister står bakom det hela. Hen anser att sabotörerna infiltrerat produktionsanläggningarna och placerat glasskärvorna i produkterna. Hen betonar hur noga de radikala grupperingarna planerar sina aktioner, den här gången har hippina t.o.m. gått så långt som att skaffa jobb.
  • Risto Nyholm, allas vår favoritkommissarie (<3), är naturligtvis på samma linje som Lastikka. Faktumet att glasskärvor också hittats i en vegetarisk färdigrätt och en frusen grönsaksblandning visar förstås hur skickliga rävflickorna är: de försöker avleda uppmärksamheten genom att låta även sina vegankompisar drabbas. Exakt varför de skulle vilja avleda uppmärksamheten förblir något oklart, men Risto, som bl.a. egenhändigt skrämt bort alla knarklangare från Österbotten och vid flera tillfällen brutit mot lagen för att upprätthålla lag och ordning, måste ju veta bäst.
  • I en kommentar till en tidningsartikel kom någon med den briljanta idén att förövarna måste vara rasister. Muslimer äter nämligen inte griskött, utan istället väljer de ofta broiler, vilket tyder på att främlingsfientliga motiv står bakom skandalen. En tankegång helt utan brister, till och med Nyholm skulle vara imponerad. Man kunde också kombinera motiv a och b, för att konstatera att det är veganrasister i farten.
  • Det senaste glasskärvefyndet gjordes i en ölburk - är de skyldiga ändå straight edge-militanter (som ju ofta också är veganer)? Hur som helst påverkar detta trovärdigheten hos rasismteorin, eftersom rättrogna muslimer inte dricker alkohol.
Ett komplicerat fall. Min anspråkslösa teori är ändå denna: den skyldiga är ingen mindre än kommissarie Risto Nyholm. Hans anti-rävflicksenhet lades ner vid årsskiftet, något han beklagat sig över i samband med skärvskandalen. Det handlar alltså om en kupp i Kopps-stil för att göra den egna arbetsinsats nödvändig.

Idag stod jag och Alg-Börje på gågatan några timmar på eftermiddgen och spred djurrättsevangeliet - d.v.s. vi stod vid Oikeutta Eläimilles infobord. Jag hade hunnit glömma hurdana kufar man stöter på i centrum av Åbo om man står stilla tillräckligt länge, så listar de värsta nedan som varnande exempel:

  • En engelsktalande typ som kom och förklarade för oss hur saker borde göras. Det är intressant hur få saker som blir gjorda, med tanke på hur många konkurrerande visioner om hur man borde göra dem det finns.
  • En tonåring som förkunnade att kött är gott (jag påpekade att djuren som offrar sitt liv för det kunde ha några invändningar) och att folk åt kött på stenåldern (mitt svar var väl närmast att det onekligen verkar som om jag och A-B är vid liv också utan animaliska produkter, men egentligen borde jag ha frågat var henoms grotta ligger och huruvida stammen haft jaktlycka på sista tiden).
  • En medelålders person som meddelade att hen tar några exemplar av alla våra broschyrer för att hänga dem på väggen på sin arbetsplats, bara för att jävlas. Respect!
  • En förvirrad kristen som förkunnade att minkar fötts i bur, alltså är det guds vilja att de tillbringar sina liv där, oberoende av förhållandena. Lyckligtvis råkade en annan kristen, som var medlem i Animalia, komma förbi och typen uppmanades läsa Bibeln på nytt. Divine intervention? Mest undrar jag om hen hade gått med på att tillbringa sitt liv i en myrstack (med riktigt ilskna pissmyror) om hen hade fötts där.
Så här blir inga gradun skrivna.

1 kommentti:

  1. "men egentligen borde jag ha frågat var henoms grotta ligger"

    den här är mer rolig på svenska än på finska. jag skrattade så mycket. =D

    VastaaPoista