Olen juuttunut vaikeaan onkaloon, suorastaan labyrintin syövereihin pohtiessani nykyistä ruokavaliotani ja samalla myös elämäntapaani. Tajunnanvirtaani on kulkeutunut ajatus siitä, ollako vegaani vai freegani. Luulenpa, että kärsin jonkin sortin identiteettikriisistä. Ensimmäiset ongelmalliset ajatuksenpoikaset ajelehtivat mieleeni oikeastaan jo heti ensimmäisen kerran, kun luistin itselleni niin tärkeäksi tulleesta veganismista. Rikoskumppaninani toimi vanha kunnon ystäväni ja entinen rakkauteni; juusto. Olin luopunut tästä ihanuudesta eläinten tähden ja nyt se oli hairahduksen saattelemana palannut takaisin elämääni. Jääkaappiini oli ilmestynyt juustoa roskiksesta ja sain hyvän tekosyyn lipsua ruokavaliostani.
Päätimme kämppikseni kanssa erään känninhuuruisen illan jälkeen tehdä pizzaa ja ripotella päälle oikein paljon juustoa. Himoitsin sitä makua koko sen illan ajan ja kun viimein ahdoin ensimmäisen palan suuhuni, minua odottikin suuri järkytys. “Tämänhän onkin täyttä paskaa”, ajattelin vihaisesti ja pettyneesti. Maku ei ollut lähellekään sitä mitä olin muistanut, vaan se oli suorastaan oksettavan paha. Tästä kuitenkin alkoi se kauhea noidankehä johon olen joutunut. Pahan alku ja juuri. Sen illan jälkeen minusta tuli jostain helvetin kummasta ja selittämättömästä syystä freegani.
Mielessäni vilisee satoja kysymyksiä. Miksen voisi olla freegani vaan miksi minun täytyy vaatia itseltäni tiukahkoa veganismia? Miksen voi hyväksyä itseäni freeganina? Miksi oikeutan veganismin, mutten freeganismia? Where is the fire?
Perimmäinen syy identiteettikriisiongelmiini on, että jostain syystä minusta vaan yksinkertaisesti tuntuu pahalta syödä dyykattua epävegaanista ruokaa, vaikka se olisikin eettisesti hyväksyttävää ja jopa ekologisempaa. Mitä enemmän dyykkaan, sitä enemmän säästän maapalloa ja sitä parempi se on ympäristölle, right? Maito- ja kananmunatuotteita dyykatessa tulee varmastikin tekemään suuremman ekoteon, kuin vain vegaanisia tuotteita kahmiessa, mutta onko ero pohjimmiltaan kuitenkaan niin suuri? Tietenkään yksittäisellä kuluttajan valinnoilla ei ole paljoakaan painoarvoa, mutta sitten kun meitä, toisten roskien uudelleenkäyttäjiä, on monia, niin tulemme yhdessä tehneeksi suurenkin palveluksen maapallolle. Uhratako sitten mieluummin ympäristön puhtaus vai oma mielenrauha?
Dyykkauksessahan sillä, ottaako maitoa vai perunoita, ei ole oikeastaan paljoakaan väliä, sillä kukaan ei siitä enää hyödy taloudellisesti, kun elintarvikkeet ovat jo heitetty pois. Itse en kuitenkaan pystyisi syömään jogurtteja tai juomaan maitoa pelkiltään. Kun kerta maidon juominen ällöttää, niin miksi edes käytän “piilomaitoa” tai “piilokananmunaa“, ja eroaako se loppujen lopuksi kuitenkaan niin hirveästi maidon litkimisestä tai vaikkapa munakokkelin syömisestä? Poissa silmistä, poissa mielestä?
Itseäni ei kuitenkaan jostain syystä okseta syödä esim. juustosämpylöitä, maitoa sisältävää valmisriisipuuroa tai epävegaanisia bakery-tuotteita. Mutta nyt kun lähtee oikein pohtimaan, niin tulee ajatelleeksi, että enhän todellakaan haluaisi syödä ihmisen kuukautisia, eli miksi pistän suuhuni jonkun toisen lajin rättipäivätuotoksia? Sama oikeastaan pätee myös maidon käyttöön. Itseäni etoisi juoda äidinmaitoa, niin miksi sitten välillisesti lutkutan lehmän utaretta? Kun alkaa miettimään eläinoikeudellisia syitä veganismiin, tulee huomanneeksi, että kaikki eläimistä tulevat eritteet ovat hyvinkin suuressa määrin riistoa ja sitähän minä en halua missään nimessä tukea. Enkä toisaalta tulekaan tukeneeksi dyykatessani, niin piileekö se perustavanlaatuinen ongelma siis vain mielikuvissa ja tiedossa siitä mitä maito ja kananmuna oikeasti on?
Olen myös tullut pohtineeksi syitä siihen, miksi edes haluan olla freegani? Palaan ehkä entisiin tapoihini ja mielitekoihini, sillä ennen oli helppoa ostaa himoitsemansa viineri taikka valmispizza. Vegaanisena kyseisiä tuotteita on kuitenkin suhkoht vaikea löytää valmiina ja vielä vaikeampi dyykata. Jos sattuu löytämään roska-astiasta pullamössöä, on se äärimmäisen helppo pistellä suuhun ilman suurempia ajatteluja. Suurin osa dyykkaamastani epävegaanisesta ruoasta onkin elimistölleni ja terveydelleni täysin turhia tuotteita, joita minun ei ollenkaan olisi pakollista syödä. Tajuntaani hallinnoi kuitenkin pieni hedonistinpirulainen, joka tahtoo hemmotella tätä ruumista erinäisin hyvinkin tarpeettomin herkuin. Joskus tuntuu, että olen kieltänyt itseltäni niin paljon elintarvikkeita, joista ennen nautin ja nyt kun on mahdollisuus hankkia niitä eettisesti ja ilmaiseksi, niin miksi ei?
Arvatenkin tunnen jonkun pistoksen omassatunnossani, oli freeganismi sitten kuinka eettisesti hyväksyttävää tai ei. Suurin ongelma on kai sen hyväksyminen, etten “pystynyt” olemaan vegaani vaan lipsuin freeganismiin. Mielestäni on paljon mukavampaa ja vapauttavampaa olla vegaani, kun ei tarvitse kärsiä tunnontuskia omasta lepsuudestaan. Olen siis päättänyt jatkaa elämääni tästä lähtien vegaanina ja jättää epävegaaniset herkut ja muut saastat muiden popsittavaksi ja keskittyä itse vegaanisiin herkkuihin niitä dyykkaamalla tai itse tekemällä.